Zaterdag 6 juli 2024 is het PeukMeuk 2024, een grote opruimactie van sigarettenpeuken over de hele wereld. Peuken op straat en de put zijn heel slecht voor het milieu en onze gezondheid. Daarom roepen we iedereen op om mee te doen en samen onze omgeving schoon te maken.

Wat gaan we doen?

Op 6 juli gaan we samen met Enjoycleaningup in een camper door de vier gemeenten om peuken op te ruimen. Iedereen is welkom om te helpen. Wij zorgen voor grijpers en handschoenen, dus u hoeft niets mee te nemen. Alle peuken die we opruimen, stoppen we in een speciale doorzichtige stoel van kunstenaar Kees Dekkers. Deze stoel laat zien hoeveel peuken er nog op straat liggen.

Leuke activiteiten

• Robothond: Een slimme robothond helpt mee met peuken zoeken.
  • Virtual reality: Kinderen kunnen met een VR-bril onderwater kijken en zien hoeveel afval er in de oceaan ligt.
  • Gratis zakasbak: Rokers krijgen een gratis zakasbak om hun peuken in te doen, zodat ze niet meer op straat belanden.

Doe ook mee

Kom op 6 juli naar (één van) de vier gemeenten en help ons om peuken op te ruimen. Het programma ziet er als volgt uit:

• 09.30 - 10.30 uur Grote Markt Gorinchem, voor de ingang van het museum
  • 11.00 - 12.00 uur winkelcentrum De Giessenhof Hardinxveld-Giessendam, tussen Albert Heijn en Primera
  • 13.00 – 14.00 uur Kleyburgplein Nieuw-Lekkerland
  • 15.00 – 16.00 uur markt Leerdam

Voorafgaand aan PeukMeuk 2024: PeukMeuk-raapavond in Hardinxveld-Giessendam

Als opwarmer voor PeukMeuk 2024 organiseren een paar enthousiaste zwerfafvalpakkers op dinsdag 2 juli een PeukMeuk-raapavond in Hardinxveld-Giessendam. Iedereen wordt van harte uitgenodigd om op deze dinsdagavond om 19.30 uur bij de Primera, Den Bogerd 30, zoveel mogelijk peuken te rapen. Kom gezellig meehelpen!

Laten we samen zorgen voor een schonere en veiligere omgeving. Elke peuk die we opruimen telt.
Want peuken op straat, dat kan echt niet meer!

Meer informatie vind je op de campagnesite: HeyViespeuk.nl.