Iedereen heeft recht op informatie van de overheid. Als overheidsorganisatie moeten we die informatie zelf geven, of als iemand daar om vraagt. Dat is geregeld in de Wet open overheid (Woo).

Veel overheidsinformatie is al openbaar. Deze informatie kunt u online bekijken op de website Overheid.nl en op onze website. Voor informatie die niet online staat, kunt u een verzoek tot openbaarmaking doen. Dit heet een informatieverzoek. Als deze informatie niet alleen voor eigen gebruik is, heet dit een Woo-verzoek.

Verschil informatieverzoek en Woo-verzoek

Het verschil tussen een informatieverzoek en een Woo-verzoek is het doel van het verzoek. Als u informatie wilt opvragen voor eigen gebruik, kunt u het beste een informatieverzoek indienen. Als u publieke informatie wilt opvragen, kunt u het beste een Woo-verzoek indienen.

Bij een informatieverzoek vraagt u:

• Gegevens of documenten voor eigen gebruik, die u bijvoorbeeld nodig heeft voor een bezwaar of klacht. Een persoonlijk dossier kan hier ook onder vallen.
  • Algemene informatie (inlichtingen) zoals bij een persvraag of een burgerbrief.
  • Voor een bezwaarschrift of klacht gelden andere procedures. Klik hier voor meer informatie.

Bij een Woo-verzoek vraagt u:

• Informatie over een bestuurlijk onderwerp. Dat betekent een onderwerp waarvoor de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of gemeentelijke ambtenaren verantwoordelijk voor zijn.
  • Informatie, documenten en gegevens die wij in ons bezit hebben.
  • Informatie die wij niet eerder openbaar hebben gemaakt.

Hoe werkt het?

U kunt bij Waardlanden een informatieverzoek of Woo-verzoek indienen over: de inzameling van huishoudelijk afval en grondstoffen, de straatreiniging, de handhaving van de afvalstoffenverordening en voorlichting over afval. Verder verzorgt Waardlanden de onkruidbestrijding in gemeente Hardinxveld-Giessendam, de gladheidbestrijding, het onderhoud van het wagenpark en het legen van de prullenbakken voor gemeente Gorinchem. Ook hierover kunt een informatieverzoek of Woo-verzoek indienen.

In uw verzoek moet staan:

• Dat het om een informatieverzoek of Woo-verzoek gaat
  • Over welk (bestuurlijke) onderwerp u informatie wilt ontvangen en over welke periode
  • Hoe u deze wilt ontvangen (bijvoorbeeld per e-mail of per post)
  • Uw contactgegevens inclusief uw telefoonnummer voor extra vragen

Uw verzoek richt u aan:

info@waardlanden.nl

PostWaardlanden
t.a.v. Informatiecontactpersoon
4200 AN Gorinchem

Hoelang duurt het?

Als wij uw Woo-verzoek hebben ontvangen, krijgt u een bevestiging. Als we nog vragen hebben, dan neemt de behandelaar contact met u op. Binnen vier weken na ontvangst van uw Woo-verzoek nemen we een beslissing. Als het nodig is, kan deze termijn met nog twee weken worden verlengd. Hierover krijgt u bericht.
Als we positief op uw Woo-verzoek beslissen, krijgt u de informatie toegestuurd. Soms is er een reden om gevraagde informatie niet of maar gedeeltelijk toe te sturen. Bijvoorbeeld als er persoonsgegevens in staan of een andere weigeringsgrond van toepassing is.

Als er naar verwachting ook andere personen betrokken zijn bij het Woo-verzoek, dan gelden er andere termijnen. We moeten de andere personen die betrokken zijn dan namelijk vragen om een zienswijze. Daar krijgt u bericht van.

Goed om te weten

Het kost geen geld om een informatieverzoek of Woo-verzoek in te dienen. Wel kunnen er bijvoorbeeld kosten in rekening gebracht worden om kopieën te maken en informatie per post te versturen.

Vragen?

Voor vragen over de Wet open overheid kunt u contact opnemen met onze informatiecontactpersoon. Stuur een mail naar info@waardlanden.nl of bel 0183 68 11 11.