Veel inwoners hebben vragen over het afval- en grondstoffenbeleid, afval scheiden en de afvalstoffenheffing. Dat is begrijpelijk. Daarom vindt u hier antwoorden op veelgestelde vragen over grof huishoudelijk afval.

Heeft u een andere vraag? Stel ons uw vraag. Wij doen ons best uw vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. En u helpt gelijk deze lijst met veelgestelde vragen aan te vullen.

Met grofvuil bedoelen we grof huishoudelijk afval dat te groot of te zwaar is voor de restafvalcontainer en dat u niet meer kunt laten repareren, verkopen, weggeven of naar de kringloopwinkel kunt brengen. Zoals een versleten bankstel, een kapotte stoel en afgedankte tafel.

Sinds 1 januari 2024 hebben de gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam en Molenlanden tarieven voor de haal- en brengservice van grof huishoudelijk afval ingevoerd. De invoering van tarieven voor de haal- en brengservice van grof huishoudelijk afval geldt niet voor inwoners van Vijfheerenlanden. Deze gemeente neemt later een besluit over de invoering van tarieven.

Een tarief voor grof huishoudelijk afval blijkt zeer goed te zijn om de hoeveelheid grofvuil dat verbrand moet worden te verminderen.

Grofvuil dat inwoners thuis laten ophalen, is restafval en wordt verbrand. Jammer, want in grof huishoudelijk afval zitten veel waardevolle materialen die opnieuw gebruikt kunnen worden. Met een tarief op deze ophaalservice voor grofvuil moedigen de gemeenten inwoners aan hun grof huishoudelijk afval te sorteren, thuis uit elkaar te halen en gescheiden in te leveren bij de milieustraat. Er hoeft dan minder verbrand te worden en meer grondstoffen kunnen gerecycled worden. Zo zorgen we voor een meer circulair en duurzaam afvalbeheer in de regio.

Ook zorgen de tarieven voor minder bedrijfsafval op de milieustraten. Door de tarieven verdwijnt het financiële voordeel voor aannemers en hoveniers om gratis hun bedrijfsafval te storten. Bedrijven moeten zelf zorgen en betalen voor de afvoer van hun bedrijfsafval. Het is nooit de bedoeling dat inwoners betalen voor de afvoer van bedrijfsafval.
Veel inwoners laten een aannemer hun verbouwing of tuinrenovatie uitvoeren. De aannemer zorgt dan dat het afval wordt afgevoerd. De klant betaalt daarvoor. Als een inwoner de werkzaamheden zelf uitvoert en het afval naar de milieustraat brengt, worden de kosten niet door hem zelf gedragen maar door alle inwoners. En dat is niet eerlijk.

Met de milieupas kunt u onze milieustraten zo vaak bezoeken als u wilt. Wel hebben de gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam en Molenlanden sinds 1 januari 2024 een tarief voor een klein aantal soorten afval en grondstoffen ingevoerd. Deze tarieven worden jaarlijks vastgesteld. Per huishouden kunt u met de milieupas 3 keer per jaar één of meer van deze grondstoffen naar de milieustraat brengen zonder dat u hiervoor apart moet betalen. Vanaf het 4e bezoek geldt een tarief. Voor welke grondstoffen u apart moet betalen, leest u meer op waardlanden.nl/grofvuil.

Inwoners van Vijfheerenlanden betalen geen tarief voor de haal- en brengservice van grof huishoudelijk afval. Deze gemeente neemt later een besluit over de invoering van tarieven.

Voor een klein aantal soorten afval en grondstoffen geldt een tarief. Deze tarieven worden jaarlijks vastgesteld. Per huishouden kunt u met de milieupas 3 keer per jaar één of meer van deze grondstoffen naar de milieustraat brengen zonder dat u hiervoor apart moet betalen. Vanaf het 4e bezoek geldt een tarief. Een overzicht van de soorten afval en grondstoffen met de bijbehorende tarieven vanaf 2024 vindt u op waardlanden.nl/grofvuil.

Inwoners van Vijfheerenlanden betalen geen tarief voor de haal- en brengservice van grof huishoudelijk afval. Deze gemeente neemt later een besluit over de invoering van tarieven.

Voor de meeste grondstoffen hoeft u niet apart te betalen. Deze grondstoffen kunt u zo vaak brengen als uw wilt.
Slechts voor een klein aantal soorten afval en grondstoffen geldt een tarief. Per huishouden kunt u met de milieupas 3 keer per jaar één of meer van deze soorten afval en grondstoffen naar de milieustraat brengen zonder dat u hiervoor apart moet betalen. Vanaf het 4e bezoek geldt een tarief. Deze tarieven worden jaarlijks vastgesteld. Onze medewerkers schatten de hoeveelheden en inhoud zo goed mogelijk in. Een overzicht van de soorten afval en grondstoffen met het bijbehorende tarief vindt u op waardlanden.nl/grofvuil.

Inwoners van Vijfheerenlanden betalen geen tarief voor de haal- en brengservice van grof huishoudelijk afval. Deze gemeente neemt later een besluit over de invoering van tarieven.

U betaalt vooraf met iDeal voor iedere keer dat u uw grofvuil aan huis laat ophalen. Per afspraak kunt u maximaal 1 kuub (1 m3) laten ophalen. U betaalt per kuub (1 m3) € 40,00. Maak hier uw grofvuilafspraak.

Inwoners van Vijfheerenlanden betalen geen tarief voor deze haalservice van grof huishoudelijk afval. Deze gemeente neemt later een besluit over de invoering van tarieven.

Grofvuil dat inwoners thuis laten ophalen, is restafval en wordt verbrand. Jammer, want in grof huishoudelijk afval zitten veel waardevolle materialen die opnieuw gebruikt kunnen worden. Met een tarief op de ophaalservice voor grofvuil moedigen de gemeenten inwoners aan hun grof huishoudelijk afval uit elkaar te halen en gescheiden in te leveren bij de milieustraat. Er hoeft dan minder verbrand te worden en meer grondstoffen kunnen gerecycled worden. Zo zorgen we voor een meer circulair en duurzaam afvalbeheer in de regio.

Als u een ophaalafspraak maakt, halen we uw grof huishoudelijk afval binnen 10 werkdagen aan huis op. Eeder kon de wachttijd oplopen tot 2 maanden. Deze lange wachttijd was voor veel klein behuisde inwoners een probleem. 

Inwoners van Vijfheerenlanden betalen geen tarief voor deze haalservice van grof huishoudelijk afval. Deze gemeente neemt later een besluit over de invoering van tarieven.