Veel inwoners hebben vragen over het nafval- en grondstoffenbeleid, afval scheiden en de afvalstoffenheffing. Dat is begrijpelijk. Daarom vindt u hier antwoorden op veelgestelde vragen over de afvalstoffenheffing.

Heeft u een andere vraag? Stel ons uw vraag. Wij doen ons best uw vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. En u helpt gelijk deze lijst met veelgestelde vragen aan te vullen.

Met de invoering van het beleidsplan heeft u sinds 1 januari 2024 invloed op een deel van de afvalstoffenheffing. Een deel staat vast en een deel is wisselend. Dit wisselende deel heet het recycletarief. Het is een nieuwe manier van de afvalstoffenheffing berekenen. Scheidt u grondstoffen goed en heeft u weinig restafval? Dan zijn uw kosten lager dan wanneer u veel restafval heeft.
Dit geldt niet voor de inwoners van Vijfheerenlanden. Deze gemeente neemt later een besluit over de invoering van het recycletarief.

Uw gemeente stelt de hoogte van de afvalstoffenheffing vast, dus van het vaste deel én het recycletarief. De gemeente houdt rekening met bijvoorbeeld mensen met veel medisch afval, zwerfafvalpakkers en mensen met onvoldoende inkomen.

Het recycletarief is het bedrag dat u aan uw gemeente betaalt voor iedere keer dat u restafval weggooit in de verzamelcontainer voor restafval. Als u in het buitengebied woont betaalt u het recycletarief voor iedere keer dat u de gechipte grijze restafvalcontainer laat legen. Hoe vaker u restafval weggooit, hoe meer u betaalt. Het is het wisselende deel van de afvalstoffenheffing.

U betaalt dus niet per kilo (dus niet voor het gewicht), maar per keer dat u restafval aanbiedt. De afvalstoffenheffing bestaat dus uit een vast tarief en een wisselend deel. Het vaste tarief is voor alle inwoners in uw gemeente gelijk. Op het wisselende deel heeft u zelf invloed door uw afval goed te scheiden.
Dit geldt niet voor de inwoners van Vijfheerenlanden. Deze gemeente neemt later een besluit over de invoering van het recycletarief.

Uw gemeente stelt de hoogte van de afvalstoffenheffing vast, dus van het vaste tarief én het recycletarief op restafval. De gemeente houdt rekening met mensen met veel medisch afval, zwerfafvalpakkers en mensen met onvoldoende inkomen. Meer informatie vindt u op de website van uw gemeente.

Diftar is de afkorting voor een afvalsysteem met gedifferentieerde tarieven (verschillende tarieven). De uitwerking verschilt per gemeente. Het recycletarief is een soort diftar, specifiek voor restafval. Het betekent dat u betaalt per keer dat u restafval weggooit. Verschillende gemeenten gebruiken andere namen, maar het idee is hetzelfde: hoe vaker u restafval weggooit, hoe meer u betaalt.

Het recycletarief voor restafval is bedoeld om mensen aan te moedigen hun afval beter te scheiden. Zo blijft er minder restafval over, wat beter is voor het milieu en voorkomt dat de kosten om afval te verbranden steeds hoger worden. Het doel is om zoveel mogelijk afval te recyclen en minder nieuwe materialen te gebruiken. Dat is beter voor het milieu en uw portemonnee.

De ervaring bij andere gemeenten leert dat de doelstelling van 100 kilogram per inwoner per jaar niet haalbaar is zonder invoering van een recycletarief. Bijna alle gemeenten die op dit moment minder dan 100 kilogram per inwoner per jaar restafval hebben, hebben hiervoor een recycletarief ingevoerd. Voorbeelden daarvan in onze regio zijn de gemeenten in de Betuwe (AVRI-gemeenten), de gemeente Altena en de Hoeksche Waard (RAD).

Waar wij de term recycletarief gebruiken, noemen andere gemeenten het soms een wisselend tarief.

Deze gemeenten hebben het recycletarief ingevoerd omdat het helpt om restafval te verminderen en meer grondstoffen te recyclen. In grote steden zoals Utrecht en Amsterdam is afval scheiden moeilijker, vooral door veel flats en appartementen. Daarom stoppen ze soms met dit systeem. Maar in onze regio werkt het goed. Steeds meer gemeenten kiezen voor het recycletarief voor restafval vanwege de goede resultaten.

De gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam en Molenlanden hebben het recycletarief voor restafval ingevoerd op 1 januari 2024.

De gemeente Vijfheerenlanden heeft nog niet besloten of en wanneer het recycletarief voor restafval wordt ingevoerd. 

Ieder huishouden betaalt jaarlijks afvalstoffenheffing. Deze heffing bestaat uit twee delen:

  • Een vast deel
    Hiervoor haalt Waardlanden bijvoorbeeld het pmd, papier, gft en glas op. En u kunt hiervoor met de milieupas spullen en materialen naar de milieustraat brengen. Een klein aantal afval- en grondstoffen, zoals grof huishoudelijk afval, grof tuinafval, puin, geïmpregneerd hout, schoon hout, gips/cellenbeton en bitumen (dakleer) kunt u drie keer per jaar gratis brengen. Vanaf het vierde bezoek betaalt u een tarief. Het vaste deel van de afvalstoffenheffing betaalt u aan het begin van het jaar aan uw gemeente. Op het vaste bedrag heeft u geen invloed. Het vaste bedrag verschilt per gemeente. Ook hangt het bedrag af van of u alleen woont (eenpersoonshuishouden) of met meer mensen woont (meerpersoonshuishouden). Meer informatie over de afvalstoffenheffing in uw gemeente vindt u op de gemeentewebsite.
  • Het recycletarief voor restafval
    Het recycletarief betaalt u per keer dat u restafval weggooit in de verzamelcontainer voor restafval of uw restafvalcontainer laat legen. De rekening voor het restafval krijgt u van uw gemeente na afloop van het jaar. Door goed te scheiden, heeft u dus invloed op hoeveel u uiteindelijk betaalt. Als u goed scheidt, houdt u namelijk maar weinig restafval over. Meer informatie over het recycletarief voor restafval vindt u op de website van uw gemeente.


Inwoners in gemeente Vijfheerenlanden hebben geen invloed op een deel van de afvalstoffenheffing. Zij betalen de gemeente een hogere vaste afvalstoffenheffing per huishouden per jaar.

Uw gemeente stelt de hoogte van de afvalstoffenheffing vast, dus van het vaste tarief én het recycletarief voor restafval. Die zijn verschillend per gemeente. Op de website van uw gemeente vindt u de hoogte van de afvalstoffenheffing en het recycletarief voor restafval.

De gemeenten publiceren de tarieven op de gemeentewebsite:

Voor het vaste deel kijkt uw gemeente naar hoe groot uw huishouden is.

  • Woont u alleen? Dan geldt voor u het tarief voor een eenpersoonshuishouden.
  • Woont u met twee of meer mensen in een huis? Dan geldt voor u het tarief voor een meerpersoonshuishouden.

Voor het wisselende deel – het recycletarief voor restafval – kijkt uw gemeente naar uw woonsituatie en welke container voor restafval u gebruikt.

  • Woont u in een laagbouwwoning in de bebouwde kom met een grondstofcontainer voor verpakkingen (pmd: plastic, metaal en drankpakken) bij uw woning? Dan betaalt u voor iedere keer dat u restafval weggooit in de verzamelcontainer voor restafval. Voor u geldt het recycletarief voor laagbouw.
  • Woont u in een appartement, flat, bovenwoning of laagbouwwoning zonder pmd-container bij uw woning? Dan betaalt u voor iedere keer dat u restafval en pmd weggooit in de verzamelcontainer voor restafval. Voor u geldt het recycletarief voor hoogbouw. Dit afval wordt apart opgehaald en daarna met machines gesorteerd.
  • Woont u in het buitengebied met een gechipte restafvalcontainer bij uw woning? Dan betaalt u het recycletarief voor iedere keer dat u de restafvalcontainer laat legen. Voor u geldt het recycletarief voor het buitengebied.

Meer informatie over de afvalstoffenheffing en het recycletarief voor restafval vindt u op de website van uw gemeente.

De milieupas heeft een chip met een uniek nummer, dat is gekoppeld aan uw huisadres. Op de pas staat geen persoonlijke informatie. De milieupas hoort bij de woning. Daarom laat u de milieupas in de woning achter als u gaat verhuizen.

  • Woont u in gemeente Hardinxveld-Giessendam? Dan kunt u op Mijn SVHW zien hoe vaak u restafval heeft aangeboden.
  • Woont u in gemeente Molenlanden? Dan kunt u bij het digitaal belastingportaal Molenlanden zien hoe vaak u restaval heeft aangeboden.
  • Woont u in gemeente Gorinchem? Dan kunt u zelf bijhouden hoe vaak u uw restafvalcontainer heeft laten legen of met de milieupas restafval heeft weggegooid in de verzamelcontainer voor restafval.
    Vanaf 1 februari 2025 kunt u op MijnBSR zien hoe vaak u restafval heeft aangeboden. Gemeente Gorinchem stuur u hierover in januari 2025 een brief met meer informatie.

Op uw aanslag van 2025 kunt u ook zien hoe vaak u restafval heeft aangeboden in 2024. Klopt volgens u het aantal niet, dan kunt u bezwaar maken bij de belastingorganisatie van uw gemeente.

  • Bent u inwoner van gemeente Hardinxveld-Giessendam? Dan kunt u op Mijn SVHW zien hoe vaak u restafval heeft aangeboden.
  • Bent u inwoner van gemeente Molenlanden? Dan kunt u op het digitaal belastingportaal Molenlanden zien hoe vaak u restaval heeft aangeboden.
  • Gemeente Gorinchem maakt het aantal keer aanbieden van restafval vanaf 1 februari 2025 inzichtelijk op MijnBSR. De gemeente stuurt u hierover in januari 2025 een brief met meer informatie.

Als er een storing is en de klep gaat niet open, dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Zet uw vuilniszak bij een storing niet naast de container, maar probeer een andere verzamelcontainer in de buurt. Of neem de vuilniszak weer mee naar huis en probeer het later nog een keer, als de storing is verholpen. Afval naast de container zetten is niet toegestaan. De kosten zijn € 206,50 per overtreding.

Het is altijd fijn als u een storing of ander probleem met een verzamelcontainer wilt melden, dan kunnen wij die verhelpen. Geef bij de melding het nummer van de container door. Gebruik de Waardlanden-app of ga naar waardlanden.nl/meldingen om een storing of probleem te melden.

U heeft uw vuilniszak niet in de container kunnen doen, maar uw milieupas is wel gescand, want u heeft de klep geopend en de ‘click’ gehoord? Doe dan binnen vijf werkdagen een aanvraag voor de controle van een mislukte storing bij ons klantcontactcentrum. De medewerkers van ons klantcontactcentrum kunnen laten controleren of uw mislukte aanbieding is geregistreerd en, indien nodig, kunnen ze die laten corrigeren in het registratiesysteem. Een aanvraag voor controle van een mogelijk mislukte storting kunt u binnen vijf werkdagen doen op waardlanden.nl/zelfregelen.

De rekening van de afvalstoffenheffing vindt u op de belastingaanslag gemeentelijke heffingen. Deze krijgt u van uw gemeente. U krijgt deze in het eerste kwartaal van het jaar. Op het aanslagbiljet staat het bedrag voor het vaste deel van de afvalstoffenheffing voor het komende jaar. En in Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam en Molenlanden de kosten voor het restafval (het recycletarief) van het afgelopen jaar.

Voorbeeld:
Begin 2025 krijgt u de aanslag voor het restafval van 2024 plus het vaste deel van 2025.

In Vijfheerenlanden krijgt u een hogere aanslag voor de afvalstoffenheffing van 2025. U heeft geen invloed op een deel van de afvalstoffenheffing.

Naast het recycletarief voor restafval betaalt u ook een vast bedrag. Hiermee betaalt uw gemeente alle afvalkosten. Zoals de kosten om uw gft, pmd, papier en glas op te halen, te transporteren en te verwerken en de kosten voor de milieustraten. En ook andere kosten die per gemeente verschillen. Voor meer informatie kunt u terecht bij uw gemeente.

Het tarief van Waardlanden is geïndexeerd. De stijging van de afvalstoffenheffing heeft meer redenen dan alleen de indexering van het tarief van Waardlanden. We zien namelijk dat de afvalstoffenheffing in de gemeenten kan verschillen en ook procentueel kan afwijken.

De manier waarop een gemeente de kosten voor afvalverwerking toerekent, kan variëren afhankelijk van gemeentebeleid en keuzes om kosten door te belasten. Gemeenten hebben in veel gevallen de vrijheid om te bepalen welke specifieke kosten zij wel of niet in de afvalstoffenheffing meenemen, en hoe zij deze kosten aan inwoners en bedrijven doorberekenen. Dit kan leiden tot verschillen in de hoogte van de heffing tussen verschillende gemeenten, zelfs als de onderliggende kostenstructuur vergelijkbaar is. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij uw gemeente.

U kunt de kosten voor uw restafval laag houden door afval te voorkomen en goed te scheiden. Hoe minder restafval u overhoudt, hoe minder vaak u het weggooit en hoe lager de kosten zijn. Op het vaste deel van de afvalstoffenheffing heeft u geen invloed.

Heeft u medisch afval als gevolg van een chronische ziekte of handicap? Dan kunt in aanmerking komen voor compensatie. Neem contact op met uw gemeente voor meer informatie over de compensatieregeling voor medisch afval in uw gemeente.

Inwoners van Vijfheerenlanden betalen alleen een vaste afvalstoffenheffing en hebben geen invloed op de kosten voor restafval.

Hoewel de afvalstoffenheffing stijgt, is het belangrijk om afval te voorkomen en goed te scheiden. De hogere kosten komen door bijvoorbeeld stijgende verwerkingskosten en hogere belastingen om restafval te verbranden. Ook wordt het steeds moeilijker en duurder om afval zoals gft, pmd en papier goed te recyclen, omdat er meer vervuiling in zit. Ook al kunt u niets doen aan de stijgende kosten en inflatie, door uw afval goed te scheiden helpt u om recycling efficiënter te maken en de kosten te beperken. Uw bijdrage is dus belangrijk voor het milieu en helpt de kosten beheersbaar te houden.

In andere gemeenten waar al jarenlang een recycletarief voor restafval geldt, blijkt dit goed te werken. Cijfers van Rijkswaterstaat laten zien dat gemeenten waar inwoners betalen voor restafval, minder restafval hebben en daar meer afval gescheiden wordt. Ook zorgt het systeem voor meer bewustzijn over de gevolgen van afval voor het milieu, de kosten en het hergebruik van grondstoffen.

Ja, onze controleurs kijken of u uw afval goed scheidt. Sinds 3 juli 2023 controleren we de inhoud van de pmd- en gft-containers om de kwaliteit van gescheiden afval te verbeteren. Als er verkeerd afval in de container zit, krijgt u een gele kaart als waarschuwing. Als de container voor het grootste deel verkeerd gevuld is, ontvangt u een rode kaart en legen we de container niet totdat het verkeerde afval eruit is gehaald.

Ja, die zijn er. Deze zijn ook voorgesteld in de strategienota, zoals extra containers voor glas en papier in de wijk, het verstrekken van een klein gft-bakje voor in de keuken en extra voorlichting over het nut en de noodzaak van afvalscheiding. Deze maatregelen alleen zijn niet voldoende om de circulaire ambities waar te maken.

Ja, een groot aantal gemeenten heeft het recycletarief, ook wel tariefdifferentiatie of diftar genoemd, in de afgelopen jaren succesvol ingevoerd. Het resultaat: mensen gaan hun afval beter scheiden en de hoeveelheid restafval wordt kleiner. Dit wordt jaarlijks onderzocht en in een rapport “Benchmark Huishoudelijk Afval” gepubliceerd. Zo blijkt uit de meest recente benchmark dat diftar-gemeenten opvallend minder restafval en lagere kosten hebben dan gemeente die geen diftar hebben toegepast. Over de gehele benchmark hebben diftar-gemeenten 46 procent minder restafval en 21 procent lagere beheerkosten dan niet-diftargemeenten. 'Zonder tariefdifferentiatie is het praktisch onmogelijk om de hoeveelheid restafval te verminderen onder de 100 kg per inwoner. Alle 39 gemeenten in de benchmark die de 100 kg-doelstelling hebben gehaald, hebben een vorm van tariefdifferentiatie ingevoerd,' luidt de conclusie in het rapport.

De ervaring bij andere gemeenten die een recycletarief hebben ingevoerd, leert dat dit een tijdelijk probleem kan zijn. Als inwoners eenmaal gewend zijn aan het nieuwe tariefsysteem neemt het dumpen van zakken afval af, meestal na een maand of 3. Goede voorlichting over afval scheiden (wat hoort waar) en uitleg over hoe u zorgt voor minder restafval, helpt om het goed te doen. Hierdoor zullen minder mensen afval dumpen. Daarom staan onze milieucoaches en toezichthouders klaar om inwoners zo goed mogelijk te informeren en te helpen met minder restafval en nog beter scheiden waar dat nodig is. Zo werken we samen met inwoners aan een schone en afvalvrije regio.

Sommige inwoners van buurgemeenten brachten hun restafval nu naar de vrij toegankelijke verzamelcontainers voor restafval en milieustraten in onze gemeenten. Doordat de verzamelcontainers voor restafval nu zijn gesloten met een pasjessysteem en het recycletarief is ingevoerd, zijn onze gemeenten aangesloten op hoe de buurgemeenten het doen. Het afvaltoerisme is daardoor afgenomen.

Door de invoering van een recycletarief en afsluiting van de verzamelcontainers gaan we ook misbruik door ondernemers tegen. Zij hebben dan geen financieel voordeel meer door hun afval gratis in de verzamelcontainers te gooien.

Het is zaak dit zo snel mogelijk op te ruimen, nadat er opsporingsonderzoek (handhaving) heeft plaatsgevonden. Overigens is de ervaring bij andere gemeenten dat afvaldump bijna nooit tot onbeheersbare situaties leidt. In de praktijk vallen deze negatieve effecten van een recycletarief dus mee.

Illegale afvaldumpingen komen helaas altijd voor en zijn niet te voorkomen. Wel is het belangrijk deze zo snel mogelijk op te ruimen, nadat er opsporingsonderzoek (handhaving) heeft plaatsgevonden. Zo gaan we kopieergedrag tegen. Mensen plaatsen namelijk afval bij als ze zie dat ergens al iets staat.
Overigens is de ervaring bij andere gemeenten dat afvaldump bijna nooit tot onbeheersbare situaties leidt. In de praktijk vallen deze negatieve effecten van een recycletarief dus mee.

Nee, er gelden in gemeente Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam en Molenlanden 3 verschillende recycletarieven: voor hoogbouw, voor laagbouw en voor het buitengebied.

Bewoners van hoogbouw zullen sneller vuilniszakken aanbieden dan bewoners van laagbouw. Die hebben containers voor pmd, papier/karton en gft bij de woning. Bewoners van appartementen, flat- en bovenwoningen betalen een lager tarief per storting van een vuilniszak in de verzamelcontainer voor restafval dan bewoners die containers bij hun woning hebben.

De gemeenten bepalen de hoogte afvalstoffenheffing, dus het vaste deel én de recycletarieven. Voor meer informatie over de afvalstoffenheffing kunt u terecht bij uw gemeente.

Het recycletarief geldt in 2024 niet voor de inwoners van Vijfheerenlanden. Deze gemeente neemt later een besluit over de invoering van het recycletarief.

Betalen per kilo is technisch gezien ingewikkelder en daardoor duurder in aanschaf en onderhoud. Kosten die u als inwoner betaalt. Ook hebben verzamelcontainers met een weegsysteem vaker storing. Daarom is gekozen voor betalen per keer dat u een vuilniszak weggooit of uw restafvalcontainer laat legen.
Verder is per keer betalen minder gevoelig voor misbruik. Als iemand anders afval in een restafvalcontainer gooit op het moment dat deze aan straat staat, dan heeft dit geen invloed op het bedrag dat u moet betalen. Het afval wordt namelijk niet gewogen.

Zolang bijvoorbeeld luiers nog bij het restafval moeten, leidt dit met het recycletarief tot extra kosten. De vraag is of dat redelijk is. Huishoudens met baby’s hebben het extra luierafval voor een bepaalde periode en er ligt een bewuste keuze aan ten grondslag. Dat geldt niet voor mensen met medisch afval.

Bij deze inwoners is het extra restafval voor onbepaalde tijd. En het is geen bewuste keuze. Veel gemeenten die een recycletarief hebben ingevoerd geven deze doelgroep daarom compensatie, bijvoorbeeld door hen voor een aantal restafvalaanbiedingen niet te laten betalen.

Voor meer informatie over regelingen in het kader van het doelgroepenbeleid kunt u terecht bij uw gemeente.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat zwerfafvalpakkers moeten betalen om geraapt afval weg te gooien. Daarom kunt u als zwerfafvalpakker een speciale zwerfafvalpas aanvragen. Met deze pas kunt u gratis de verzamelcontainers voor restafval openen om geraapt zwerfafval weg te gooien, zonder dat het u geld kost. U betaalt alleen voor uw eigen huishoudelijk restafval. Stuur een mail naar milieucoach@waardlanden.nl. Onze milieucoaches nemen uw aanvraag in behandeling. U ontvangt dan een aanmeldformulier en de gebruikersvoorwaarden voor de zwerfafvalpas.